Dit is wat gamen zo aantrekkelijk maakt

Flow

Spelers komen vaak terecht in een toestand wat 'Flow' wordt genoemd. Tijdens deze flow is de speler zo geconcentreerd dat hij het gevoel van ruimte en tijd verliest. Hij gaat helemaal op in de wereld en de activiteiten van het spel. Uit onderzoek is gebleken dat deze flow het beloningssysteem van ons brein activeert. De spelers komt terecht in deze flow wanneer er een perfecte balans is tussen de uitdagingen in het spel en de vaardigheden van de speler. Het spelen van het spel moet een uitdaging zijn die wel haalbaar is.

Autonomie tijdens het gamen

Wanneer er naar de televisie gekeken wordt is er weinig keuzevrijheid. Je hebt als persoon niet in de handen of er iets leuks op tv te zien is. Bij gamen is dit wel het geval. Tijdens het spelen van een game wordt er een gevoel van controle en keuzevrijheid ervaren. De speler kan zelf zijn acties en verhaallijnen kiezen. Tijdens de game krijgt de speler een gevoel van autonomie.

Verbonden met anderen

Spelers kunnen bij elkaar gamen en onderling communiceren en overleggen. Tijdens vele online games wordt er vaak tegen of met andere online spelers gespeeld. Dankzij deze sociale interactie voelen de spelers een gevoel van verbinding met de anderen. Online vriendschappen worden gemaakt doordat de spelers samenwerken om de tegenpartij te verslaan.

Aanwezigheid in een andere wereld: escapisme

Tijdens het gamen dompelen de spelers zich onder in een andere wereld. Ze gaan op in het spel en vergeten voor een moment hun eigen leven en misschien ook wel problemen. Deze vorm van onderdompeling heet escapisme: de gewoonte om de werkelijkheid te ontvluchten. Problemen in het dagelijks leven worden tijdens het gamen opzij gezet.

Games motiveren

Elkaar uitdagen

Tijdens het spelen van een game is er vaak een bepaald level van competitie. Of dit nou tegen de computer is die dient als tegenstander, andere online spelers of misschien gewoon het spel dat moet worden volbracht. Spelers gaan graag de uitdaging aan om te tegenspeler te verslaan.

De speler wordt beloond

In veel games wordt je als speler beloont wanneer je bepaalde taken, opdrachten of missies uitvoert. De beloningen zijn in vorm van spel geld, hogere niveaus of uitbreidingspakketten voor het spel. Dit motiveert de speler om verder te gaan en deze beloningen te verkrijgen. Dankzij deze beloningen kunnen ze ook weer verder in het spel komen.

Het verhaallijn in een spel

Sommige spellen zijn gemaakt in een verhaalvorm. Je speelt het spel door het verhaallijn te volgen en bepaalde opdrachten uit te voeren waardoor je verder komt in het verhaal. Dit motiveert en maakt de speler nieuwsgierig om verder in het spel te komen.

Terug naar Gamen
Gameadviesopmaat playseats